Schroeder: «Benetakoak, mamitsuak diren pertsonaiak maite ditut»
Komunista, kolonialismoaren aurkakoa, eskuindar sutsua... Nor ezkutatzen da Jacques Vergès izenaren itzalean? Barbet Schroederrek historiaren bidezidor ilunenetatik eramango gaitu pertsonaia honen atzean diren misterioak argitzeko asmoz. «El abogado del terror» filmean, dokumentalaren bideari jarraiki, Carlos «Txakala» edota Klaus Barbie teniente nazia bezalako munstroen abokatu gisa jardun zuen pertsonaiaren ibilbidea arakatzen du zinemagileak.
Iratxe FRESNEDA | BILBO
Zuzendari, ekoizle eta aktorea, Barbet Schroeder Nouvelle Vague delakoaren aitzindarietako bat dugu. Teheranen jaioa, Pariseko Sorbonan Filosofia ikasketak bete eta «Cahiers du Cinema» aldizkarirako idazten aritu zen. Bere zinemagintzan historia garaikidearen errealitate puskak islatu arren, ez du atsegin iraganaz berba egitea, orainean bizi baita eta hori baita bere begiradak harrapatu nahi duena. Zineman lortu zuen lehengo lana Jean Luc Godarren «Les carabiniers» filmerako antzezlana izan zen. Geroxeago Les Films du Losange ekoizpen-etxea sortu zuen (Rohmerren filmak sustatu zituena).
Dokumentalaren eta fikzioaren artean dagoen muga lausotu duen zinemagilea dugu Schroeder. Errealitatearen ikuskatzaile, filmografia anitza eta luzea osatu du. Bere dokumentalen artean ausartena «Général Idi Amin Dada»(1974) izan daiteke. 300.000 herrikideen heriotzaren erantzule izan zen diktadore ugandarrari buruzko dokumentala filmatzeko, diktadorearen onespenaz, haren eguneroko bizimoduan kamerak sartu zituen. Baina dokumentu historikoez aparte, fikzio lanak ere maisutasunez sortu ditu. Horra hor «Emakume zuri ezkongabea...»(1992), edota «Sikarioen ama birjina» (2000). Zinema aretoetan aurkezten den «Izuaren abokatua» dokumentalean Schroederrek hasieratik argi utzi nahi du ez zuela zertan bat egin behar Jacques Vergès abokatuaren iritziekin. Kolonialismoaren aurkakotzat eta aurrerakoitzat jo izandako abokatua, bere jardunbidearen gailurrean zegoela, zortzi urtez desagertu zen arrastorik utzi gabe. Mota guztietako susmoak sortu ziren Frantzian, baina Vergèsek berak ez ditu gauzak gehiegi argitzen kameraren aurrean. Urrunaldi misteriotsu hartatik itzultzean, edozein motatako terroristak defendatzeari ekin zion. Vergèsen ibilbidea dela medio, Schroederrek interes handiko dokumentua sortu du bere azken lan honetan, ikusleari XX. mendearen alderik onenak eta krudelenak ezagutzeko parada oparituz.
Cualquier documental, sea o no de Schroeder, sobre la figura de Jacques Vergès está abocado a la polémica al tener como eje la vida del abogado insultado por muchos por la defensa hecha de aquellos que parecen ser indefendibles.
«¿Qué nos da derecho a juzgar a Barbie, cuando nosotros, en conjunto, como sociedad o como nación, somos culpables de crímenes similares?». Estas mismas palabras utilizaba Jaques Vergès durante el alegato de defensa del nazi Klaus Barbie, en el juicio celebrado en 1987. Vergès, un hombre fascinado por el lado más oscuro del alma humana. Alguien que ha merecido que la mirada de Barbet Schoreeder se fije en él y lo retrate en un documental fascinante. «Vergès es de una complejidad extrema, muy rico dramáticamente, poseedor de un lado oscuro y otro absolutamente encantador, es eso lo que le hace ser un personaje de novela o de cine», decía el cineasta en la presentación de la película en París.
La cinta nos lo advierte en su comienzo: «'El abogado del terror' presenta el punto de vista del director». Un punto de vista estimulante, porque cuando detrás de un proyecto cinematográfico hay un trabajo serio, inteligente y meditado, se nota. Cuando uno ve «El abogado del terror» no le cabe la menor duda de que ha visto una gran película. El documental, de más de dos horas de duración, viaja a través de la rocambolesca historia del polémico abogado «francés» Jacques Vergès, al mismo tiempo que nos regala una lección magistral de historia. Su periplo como letrado comienza junto a Djamila Bouhrier (La Pasionaria) una militante argelina y emblema de la lucha por la libertad para sus paisanos. Tras conseguir que le conmutaran la pena de muerte a la que había sido condenada, se convirtió en su pareja y tuvo dos hijos con ella. Después, Vergès desapareció misteriosamente. Se desconoce lo que hizo realmente durante ocho años, hasta que reapareció para convertirse en el defensor de un nutrido grupo de variopintos personajes que van desde Magdalena Kopp hasta el nazi Klaus Barbie. Provocativo, audaz y tremendamente inteligente «el abogado del terror», como lo llama Schroeder, resulta ser un individuo fascinante, digno personaje de una novela policiaca, del que es difícil saber cuales son sus auténticas motivaciones «morales». Aquí, como en otros de sus trabajos el fundador de Les Films du Losange y referente indiscutible de la Nouvelle Vague retoma el sendero del documental para volver a fijar su mirada en un personaje fuera de lo común, una especie de «monstruo» tal y como lo hizo con «El general Idi Amin Dada». El resultado es simplemente espectacular. I. F.