DÍA DE LAS CUEVAS
Ocho cuevas impulsan el turismo en el «sexto continente»
Ariane KAMIO | DONOSTIA
Las entrañas de la tierra, lugares de especial valor histórico y natural, han conservado importantes vestigios del pasado del hombre y, en algunos casos, sus paredes aún hablan de ritos populares ligados a leyendas y mitos. Muchos espeleólogos y especialistas, no obstante, se muestran convencidos de que estos «recovecos» naturales constituyen el «sexto continente» aún por descubrir por la humanidad.
Los macizos calcáreos, repletos de simas, sumideros y surgencias kársticas, son una característica común del paisaje de la cornisa Cantábrica y los Pirineos Atlánticos. Desde el extremo más occidental de Bizkaia, pasando por Gipuzkoa y el norte de Nafarroa, hasta llegar a Lapurdi, los elementos paisajísticos se repiten hasta el punto que ocho cuevas reconocieron sus similares orígenes y peculiaridades.
Hace dos años se puso en marcha el proyecto de «El subsuelo sin fronteras», con la agrupación de seis cuevas de Euskal Herria -Sorginen koba (Zugarramurdi), Urdazubiko leizeak, Sarako leizeak, Pozalaguako kobak (Karrantza), Mendukilo kobak (Lekunberri), Arrikrutz (Oñati)-, lista que en 2009 se vio ampliada con la adhesión de dos nuevas: Ekainberri (Zestoa) y Kobenkoba (Karrantza).
Uno de los objetivos de esta unión es la presentación de las experiencias que ofrece el mundo subterráneo, sobre todo, haciendo frente al reto que ofrecen las cavidades y con el objetivo de un desarrollo del proyecto de forma sostenible y de calidad.
«El turismo de cuevas no es una actividad novedosa -dijo ayer en rueda de prensa Ikerne Altube, representante de Arrikrutz-, pero dado su desarrollo en los últimos años (con la puesta en valor de cuatro nuevas cuevas en los últimos tres años), y a través de esta nueva iniciativa, ofrecemos al visitante la posibilidad de conocer estos recursos tan cercanos y desconocidos».
Turismo bajo tierra
Representantes de las ocho cuevas involucradas en el proyecto, junto con miembros de la Diputación de Gipuzkoa, comparecieron ayer ante la prensa para presentar el primer Día de las Cuevas, que se celebrará el 7 de marzo. A lo largo del día y en fechas cercanas, cada enclave acogerá diversas actividades que tienen como eje la primera celebración de esta jornada. Así, el calendario del Día de las Cuevas arranca hoy mismo en Arrikrutz, Oñati, donde los arqueólogos de Aranzadi Xabier Peñalver y Sonia San José impartirán una conferencia bajo el título «Praileaitz y los yacimientos de Arantzazu», sobre la cueva de Deba que hoy en día se encuentra casi sin protección. Asimismo, el 6 de marzo acogerá visitas guiadas personalizadas, sin autoguiado, para disfrutar de la cuevas (a las 12.30 horas en euskara, y a las 13.00 horas en castellano).
Ekainberri, por su parte, realizará visitas guiadas especiales bajo el título «La vida y exhibición de técnicas prehistóricas» el mismo 7 de marzo, y ofrecerá una degustación de pinchos de cordero lechal. Kobenkoba, en Karrantza, revisará «El papel de la mujer durante el Paleolítico» con visitas especiales entre el 6 y el 26 de marzo y, el día 8 del mismo mes, se hablará sobre la «Mujer en el Paleolítico, más allá de la historia».
Sorginen leizea de Zugarramurdi también acogerá visitas especiales el Día de las Cuevas, al igual que Sara. Kobenkoba, por su parte, reanudará su actividad turística el 19 de marzo, fecha en la que estrenará sus renovadas instalaciones.
Además de estas actividades, «El subsuelo sin fronteras» rebajará en un 50% el precio de las entradas en estos ocho lugares y sorteará además un fin de semana en Arantzazu y visitas gratuitas a las ocho cuevas entre todos los que visiten alguno de estos lugares ese día.
Esta hermandad ha creado la página web www.lurpea.com, patrocinada por Udalbide, donde se pretende facilitar la información al visitante de las cavidades en la red.
Ekaingo erreplika Sastarraingo bailaran dago, jatorrizko haitzulotik 600 metrora eta Zestoako erdigunetik metro gutxira. Sastarrain orain dela 14.500-10.000 urte inguru Ekaingo artista paleolitikoen ingurune naturala zen. Ekain haitzuloa, Madeleine aroko labar-pinturengatik ezaguna, 1969an aurkitu zuten. Milurteko luzeetan zehar ezkutuan egon ziren pintura horiek, haitzuloaren mikroklima berezi eta galkorrak babestuta, kontserbaziorako baldintza egokietan.
Ikaburuko leizeak Urtxume errekaren higadura lanari esker sortu ziren duela milaka urte. Nafarroako iparraldeko Urdazubi herrian daude, zelai eta mendixka berdeen pean Ipar Euskal Herriko kostaldetik kilometro gutxira. Natura jakintsuak apaltasunari eta ur-tanta baten iraupenari forma berezia eman dio bertan. Zortzi kilometroko bidexka polit batek elkartzen ditu Sarako, Zugarramurdiko ta Urdazubiko leizeak. Pottoka urdinen seinaleak jarraitu, ibilbidea ongi gauzatzeko.
Pozalaguako koba (Karrantza) paregabe eta berezitzat jotzen dute barruan dituen estalaktita eszentrikoengatik. Marrazki bitxiak osatzen dituzte norabide guztietan nahastuz. Barruan laku bat egon zen, baina dagoeneko lehor dago. Toki ezkutu hori kasualitatez aurkitu zuten 1957an, Dolomitas del Norte S.A enpresak Karrantzako Ranero mendian ustiatzen zuen harrobiko lehergailu baten eztandaren eraginez. Leherketa hark mineral-metaketa paregabeak azaleratu zituen, baita kalteak sortu ere.
Oñati inguruko paisaiak kalitate handiko elementu interesgarriak ditu. Besteak beste, kare-harri (karst) ikusgarriak daude Aizkorri mendiaren magalean, Arantzazuko Santutegitik gertu, eta lur azpian, espeleologia fenomeno eta pasabide luze konplexuak. Euskal Herriko lehenetarikoa izan da Arrikrutz espeleologia, arkeologia eta paleontologia azterketetan. Bertan, urak eragindako aldaketak eta Gesaltza-Arrikrutzeko karst-sistema ezagutzea dago, besteak beste.
Kobenkoba (Karrantza) Europako Paleolitoko labar-arteari buruzko lehen interpretazio zentroa da, eta gizakiek beren lehen grina artistikoak adierazi zituzten agertokietako batean dago kokatuta: koba batean. Lurpeko ibilbide guztiz irisgarria dauka eta leize honek aukera ematen dio bisitariari Paleolitoko mundua benetan ezagutzeko; bertan, ezagutu daiteke Gizateriaren lehen artea, kontinente osoko leize-zuloetako hormetan eta arkaitzetan islatu zutena orain dela 35.000 urtetik 10.000 urtera bitartean.
Etsai edo deabrua Sarako leizeetan bizi zen herensugea izan zen. Bertan eskola bat zuen non zientziak, arteak eta letrak irakasten zituen. Mariren seme biek, Mikelats gaiztoak eta Atarrabi zintzoak, eskola honetan ikasi zuten. Ikasketak bukatzean, Etsaiak zozketa baten bidez ikasleen bat aukeratu eta betiko berarekin izan behar zen. Mikelatsek Sarako galsoroak erre nahi zituen. Atarrabi, Sarako apaiza zena, otoitz egin eta uzta libratu zuen. 1941ean aurkitu zituen Jose Miguel Barandiaranek.
Astizko Kontzejuaren (Lekunberri) lurretan dagoen Mendukilo leizea, mendeetan zehar mendi ukuilu gisara erabilia izan da. Baina 2005eko udatik aurrera, erabilera berri bat izan du, bisitariak jasotzeko moduan atondua baita. Lur azpiak dituen berezko zailtasunak edonori errazteko asmoz, pasabide egokitu, argiztapen berezi (argi dinamikoak) eta multimedia sistemez hornitu dute leizea. Bisita bakoitzean, hiru leize ikusteko aukera izango da; Artzainzulo, Laminosin eta Herensugearen Gotorlekua.
Zugarramurdiko mendebaldean kokatutako azaleko egitura karstiko ikusgarriak «Sorginen Leizea» izena du. Kobazulo nagusia gaur egun emaritsua den urlasterrak sortua da, izan ere, «Infernuko erreka»k tunel zabala zeharkatzen du. Bertako kobazuloetan antzina egiten zituzten ospakizun paganoek eman diote izena egitura karstikoari; 1609. eta 1614. urte bitarteko Inkisizio prozesuan «froga»tzat aurkeztu zuten, Zugarramurdin sorginkeriak egiteko ekitaldiak antolatzen zituztela «frogatzeko».